senzoricko motorickou inteligencí. Navazuje pak určitý přechod mezi dětsky osobitým a obecnějším pojímáním dílčích stránek reality. Výraz tzv. předpojmového či symbolického myšlení je např. když dítě považuje nalezeného slimáka za totožného s tím, který byl spatřen jindy atd. In Čačka, O. str. Počátkem druhého roku začíná nová etapa symbolického a předpojmového myšlení. Ve fázi Ohrada symbolického myšlení asi od do let užívá dítě slov zatím jenom jako předpojmů spíše než skutečných pojmů. Usuzování batolete je Klukovice ještě prelogické s příměsí fantazie. Je tedy zatížené fantazií, která ztroskotává na skutečných logických problémech Langmeier, J., Krejčířová, D. Emoční vývoj a socializace Erikson uvádí osm stadii osobní zralost. Batolecí věk samostatnost proti studu a pochybám. Jestliže se tedy batolaty nenaučí samostatnosti, zůstává jim stud a pochyby. V batolecím věku dětem jejich vzrůstající tělesné a duševní schopnosti přinášejí počátky nezávislosti na druhých. Starší batolata potřebují stále více volnosti k vyjadřování svých cvičení pro děti Praha 5 přání a k činění vlastních voleb. Pokud jsou děti vystaveny dospělým, kteří vnímají tuto snahu o samostatnost jako vzpurnost, a přemění každou takovou situaci na souboj vůlí, začínají o sobě pochybovat a jsou zmateni, nebo dokonce zahanbeny. Zvláště v třetím roce cvičením dětí Prahu 5 života děti často reagují na přání druhých zdráhavě a nesouhlasně. Tato negativní fáze zdaleka neznamená, že začínají být
problematické je to zdravý příznak počátků samostatnosti In Fontana, D. str. Ve třetím roce věku tedy nastává boj o autonomii. Dítě chce a nechce určité věci jen proto, aby si vyzkoušelo, co může, co dokáže prosadit. Objevuje se tedy ono samoúčelné fungování vůle. Dítě Luka někdy odstrkuje i matku, jen aby si potvrdilo svou autonomii. Freud označil toto období jako anální stadium Říčan, P. Kolem druhého věku se emoce rozšiřují o závist, úzkost, zklamání, zahanbení, pocit křivdy, lítosti aj. Imaginace je velmi významným prostředkem výchovného usměrňování a formování nejen u batolat Čačka, O. Kolem dvou let začíná většina dětí navazovat vztahy k druhým dětem svého věku, i když tyto vtahy i za nejpříznivějších okolností zůstávají dlouho ve stínu vztahů k dospělým. Kolem druhého věku se objevuje paralelní Praha 13 hra a teprve ve třetím roce začíná mít hra stále častěji ráz spolupráce či soupeřivosti Langmeier, J., Krejčířová, D. Sociální dětské cvičení Praze 5 vývoj Komunikace gesty vyjadřuje svá přání říká na, když něco dává nebo bere vede dospělého za ruku, když mu chce něco ukázat řekne