rozvine jeho myšlení, paměť a společenské začlenění. Tam, kde chybí řečový vzor nebo dítě neslyší, se řeč rozvíjí opožděně a zřetelně pomaleji než tam, kde je podnětné a laskavé rodinné zázemí poté i ve školní praxi Beranová, I když má značná část časné komunikace mezi rodičem a dítětem povahu dotekovou, jako hlavní prostředek sociálního styku se rychle ustavuje řeč. Dítě, které pochází z prostředí s plynulou a výraznou mluvou, má obrovskou výhodu proti dítěti, jehož domov je řečově chudý. Fungující a řečově dobře cvičení pro děti Staré Město vybavení rodiče na děti mluví, slovy je také povzbuzují a pojmenovávají předměty, s nimiž si děti hrají. Tím, že s nimi hovoří, i když děti ještě zpočátku všemu řečenému nerozumějí, pomáhají rychlému vytváření jejich slovní zásoby Fontana, D. Některým dětem je doma umožňován dostatečný jazykový rozvoj a jsou k řeči podněcovány. Rodiče takových dětí naleznou čas a klid na to, aby s dětmi Staroměstská mluvili, odpovídali jim na otázky a sdělovali jim své zážitky a pocity. V mnoha rodinách však mají děti méně možností jazykově se cvičení s dětmi Starém Městě rozvíjet. Možná jejich rodiče nemají čas, musí hodně pracovat, takže zbývá málo prostoru pro rozhovory s dětmi. Možná se ani sami nedokážou dobře vyjadřovat nebo spolu hovoří málo, a nejsou tedy ve vztahu k jazyku dobrým příkladem. Zkušenosti v mateřské škole ukazují, že tam, kde se málo hovoří, zvyšuje se agresivita a snadněji dochází i k fyzickému útoku. Agresivních projevů pozoruhodným Můstek
způsobem ubývá, když se jazykové vyjadřovací schopnosti cíleně rozvíjejí. Dítě, které se umí zřetelně jazykově vyjádřit, není Národní třída nuceno použít jiný způsob projevení své vůle a prosazení. Jazykově obratné děti umějí slovy vyjádřit své potřeby a pocity a tím také srozumitelněji a cílevědoměji komunikovat mezi sebou. Díky této schopnosti také mají co říci a mohou do některých věcí také Náměstí Republiky mluvit. Kromě toho společný dialog poskytuje pocit sounáležitosti. Rozvoj řeči také souvisí se sociálními dovednostmi dítěte. Výzkumem bylo ověřeno, že existuje těsná souvislost mezi rozvojem řeči dítěte a jeho motorickými schopnostmi. Trpí li dítě například poruchou koordinace svalů, projeví se to zvláště výrazně při rozvoji řeči, protože jsou i postiženy svaly v oblasti úst a jazyka. Naopak je možno cvičení pro děti Staré Město říci, že rozvoj hrubé a jemné motoriky podporuje vývoj řeči dítěte Pfeffer, S. Základem pro rozvoj lidské řeči je citový vztah, citová cvič dítětem Starým Městem odezva na dětské zvukové projevy správný tělesný rozvoj, ne náhodou se přibývající hlasové projevy objevují s pokročilou tělesnou obratností dostatečné množství příležitostí slyšet lidský hlas, ne jen zvukovou kulisu Vývoj řeči neprobíhá u všech dětí stejně staroměstské pražské výměny autoskly