diagnostikováno postižení ostatní děti zdrávy děti nadále ovlivňovány vnějšími i vnitřními vlivy příchod nových dětí s rodiči Vysočanská během celého šetření skupinka dětí o počtu dětí Nejpatrnější pokroky z dlouhodobého pozorování byly zaznamenány při socializaci, cvičení pro děti Vysočany děti navazovaly kontakt s ostatními, probíhala vzájemná komunikace. Zlepšení v komunikačních schopnostech bylo zjevné při zpěvu, opakování známých říkadel, básní. Zde se projevilo i výrazné zlepšení paměti u dětí. V závěru školního roku některé děti dokonce cvičení pro děti Vysočany pomáhaly s vyprávěním příběhů. Často příběh končil dle dětské fantazie. Bylo tedy rozvinuto vnímání a fantazie dětí. Vnější i vnitřní vlivy nelze z naší strany příliš ovlivnit, proto se často negativně projevovala ospalost u dětí, mírné nachlazení, špatné nálady vlivem počasí, ale i nedobrá nálada maminek, což se odráželo i v chování dětí. Nově přicházející děti během roku se dle našeho pozorování rychle začlenily do kolektivu. Dosavadní skupinka dětí a jejich maminek měla již zautomatizovaná pravidla i rituály hodiny a tudíž nově přicházející děti již poznaly klidnou, nechaotickou hodinu a velmi rychle se přizpůsobily ostatním. Hravou formou se Kolbenova zdokonalila též hrubá a jemná motorika. Výsledky metody pozorování jednotlivce Vlastní šetření výstupní hodnocení dívky K. Věk roky a měsíc Pozorování dívenky K. bylo plánovité, systematické a dlouhodobé, opakované, soustředěné na podstatné jevy, přesní a diskrétní.
Probíhalo nenásilnou, hravou formou při cvičení. Největších úspěchů dosáhla dívka K. v sociálním vývoji. Postupně se od matky odpoutávala, chodila nejen k ostatním maminkám, ale i k dětem, které hladila, někdy však i tahala za vlasy. Snažila se s nimi o komunikaci a Českomoravská dokonce si časem zapamatovala jejich jména, sama je oslovovala. Na hodiny chodila převážně s úsměvem a již u dveří se matky pustila a svým neobratným během chvátala za ostatními. Nadále se však projevovala snížená sociabilita a adaptabilita. Motorika u holčičky zůstává cvičení s dětmi Vysočan nadále ovlivněna hypotonií, celková neobratnost přetrvává, avšak snaha a pokusy dívenky o nové pohyby jsou značné. Některé pohyby se jí podařilo po častém opakování a procvičování zautomatizovat. Týká se tak i u jemné motoriky. Z pozorování bylo zřejmé, že u dívky tedy nastaly pokroky i v pohybových schopnostech. Na počátku nejnápadněji zaostávala složka řečová. Dívka téměř nemluvila, nekomunikovala. S maminkou jsme se shodly, že zde došlo k velkému pokroku. Dívenka K. začínala zprvu opakovat jména dětí, opakovala při deklaraci říkadel a cvičili dítěti Vysočanům krátkých básní. Dokázala zazpívat začátek písně. Na konci šetření mluvila v jednoduchých krátkých větách. Matce doma při výborné