iniciativy, samostatnosti, musí vynaložit, větší úsilí, postupovat energičtěji, být celkově výkonnější a efektivnější. Průcha, Walterová, Mareš, s. Zatímco výše shrnuté definice uvádějí pohyb do souvislosti především s jeho hlavní funkcí, tedy přemisťováním, Luka nás pro potřebu této práce bude zajímat jeho zúžení na výraz pohybová aktivita. Pohybovou aktivitu popisuje Mužík, Vlček et. al. jako uvědomělé přemístění člověka v daném prostoru a čase a současně konstatují nejednotnost bližšího vymezení tohoto výrazu. Nás bude v této práci zajímat především školní pohybová aktivita, a tak pokračujme příkladem z minulosti, který by měl být v mysli a především v srdci každého pedagoga a řekněme si něco málo o významu tělesné výchovy v díle Jana Amose Komenského. Velkým propagátorem pohybové aktivity nejen ve škole byl totiž již samotný učitel národů Jan Amos Komenský. Ačkoliv o tělesné výchově zvlášť nenapsal žádný samostatný spis, nenajdeme jediného spisu, kde by se vedle výchovy rozumové, mravní a pracovní nezabýval rovněž otázkami tělesné Jinočanům cvičí dítě výchovy. Kupříkladu v kapitole Informatoria školy mateřské píše o významu her či tělesných cvičení pro všestranný rozvoj dítěte cvič dítětem Jinočany především jeho smysly a myšlení. Dále v kapitole Didaktiky velké se zmiňuje o základech prodlužování života. Kromě prosté, zdravé Praha 13 stravy a tělesných cvičení doporučoval střídání práce a odpočinku. Za ideální rozložení považoval hodin práce, hodin spánku a hodin
aktivního odpočinku. Tematika her se objevuje rovněž v díle Orbis sensualium pictus Svět v obrazech, Několik obrázkových kapitol pojednává o různých tělesných cvičeních jako je běh, plavání, míčové hry, šermování, dětské hry aj. Za nejvýznamnější přínos Komenského k problematice tělesné výchovy považujeme především jeho návrhy na zařazení tělesných cvičení a pohybových her do pedagogické praxe městských škol, které sepsal v Plánu školy pansofické Komenský byl přesvědčen o nezbytnosti tělesného pohybu pro uchování a rozvoj zdraví dítěte. Ten by se proto neměl zakazovat, nýbrž naopak podporovat, přičemž zdůrazňoval význam dozoru a vedení pedagoga. Konkrétně Lužiny doporučoval procházky, různé druhy běhu a skoku, umírněné zápolení, hry s míčem, kuželky, kuličky či nejrůznější lidové pohybové hry. Za zbytečné až škodlivé naopak považoval hry v kostky či tvrdý zápas. Přejděme však do dnešní doby k modernějším pohledům na