poznání sama sebe, přemýšlení o sobě v učitelské roli a činnosti ve výuce souvisí s pojetím žáka a pojetím výuky, jako rozhodování dětské cvičení Kněževsí o sobě v učitelské roli a vyučovací činnost, jaké sociální podmínky vytvářím pro učební činnosti žáků Lukášová Kantorková, s. Lukášová Kantorková dále doplňuje, že na rozdíl od celé řady jiných povolání souvisí pedagogické kompetence s vysokou mírou vnitřní sebereflexe uvedených kvalit sebepojetí, na které závisí celoživotní projektování seberozvoje učitele v učitelské roli a činnosti. Blatiny Lukášová Kantorková, s. Dle Průchy, Walterové, Mareše se obecně přijímá, že kvalita učitele je jedním z rozhodujících faktorů ovlivňujících celkovou kvalitu škol, kvalitu vyučování, efektivnost vzdělávání, vzdělávací výsledky žáků a studentů aj. Kvalitu učitele považují dále za komplexní charakteristiku zahrnující zejména profesní znalosti, profesní dovednosti, profesní ctnosti, osobnostní kvality, mravní odpovědnost, apod. Činnosti učitele a jejich meze Jak Průcha trefně vyjádřil Učitelskou profesi lze zajisté nejvhodněji charakterizovat tím, že se popíše a objasní to, co vlastně učitelé vykonávají. Současně však ihned zkonstatoval nejednoduchost Bílá Hora uskutečnění tohoto postulátu a odůvodnil ji v následujících dvou bodech Je totiž nutno rozlišit, co učitelé mají vykonávat, podle pracovního řádu a jiných závazných právních předpisů pro pedagogické pracovníky, od toho, co učitelé fakticky vykonávají ve své cvičili dítěti Kněževes
profesi. Zjišťování a přesné měření reálně vykonávaných činností učitelů je poměrně komplikovaná procedura, jež se bez aplikace Praha 17 exaktních metod výzkumu nedá realizovat. Průcha, s. Čím jsou učitelé ve své činnosti limitováni Začněme nejprve výčtem faktorů,