pravidla. Adaptace na nové prostředí bývá náročná. Pokud se nedokáže začlenit do kolektivu, může to mít negativní vliv na rozvoj jeho Lysolajemi cvičením dětech osobnosti a na jeho přijetí mezi spolužáky. Třetí kapitola se soustředí na problémy z hlediska motorického vývoje. Tato část je Budovec stěžejní, protože s nástupem do školy dochází k útlumu pohybu. Dítě tráví většinu času v lavici a veškerá jeho dosavadní pohybová aktivita klesá. Nedostatek pohybu má za následek vadné držení těla, přírůstek podkožního tuku a jiné negativní důsledky v tělesném, Podbaba zdravotním a pohybovém vývoji dětí. Smyslem teoretické části je to, aby po jejím přečtení si každý z nás uvědomil, že po nástupu do školy je vystaveno velkým množstvím životních změn. Také to, že pro jejich zvládnutí potřebuje pomoc ze strany pedagogů a rodiny. Stěžejní myšlenka spočívá v tom, aby byla pohybová činnost běžnou součástí každodenní výuky. Tvorbou souboru her, které mají podobu úkolových karet, se zabývá druhá část diplomové práce. Výsledný soubor her a činností poskytuje učiteli řadu námětů, díky kterým je možné na I. stupni ZŠ podporovat pohybový vývoj v kterémkoliv předmětu s použitím běžných školních pomůcek. Chtěla jsem ukázat cvič dítětem Lysolajím novou cestu, jak u dětí rozvíjet pohybovou činnost. I přesto, že je tělesná výchova z hlediska hodin málo zastoupena v naší výuce, může učitel pohyb zařadit díky vytvořenému hernímu souboru do jiných předmětů prakticky kdykoliv. Pohyb je základním znakem života. Můžeme
rozlišit dva druhy pohybu. Spontánní pohyblivost jedince, která se objevuje především v raných fázích lidského vývoje a řízenou pohybovou aktivitu, v podobě různých cvičení, kterou provádíme po celý lidský život. V poslední době se velmi často mluví, jak důležitý je pohyb pro člověka. Nejenže pohyb je prevencí proti civilizačním chorobám, jako je obezita, kardiovaskulární problémy, Výhledy hypertenze, osteoporóza, ale také již u dětí vznikající svalové dysbalance. Pohyb však také může ovlivnit subjektivní pocity. Umožňuje cvičení pro děti Lysolaje nám odreagovat se od našich problémů a zapomenout na nepříjemné události. Můžeme se cítit lépe nejen po fyzické, ale i po psychické stránce. U dětí může mít pohybová aktivita vliv mimo jiné i na rozvoj komunikačních schopností, rychlejší začlenění do kolektivu a lepší zvládání školních povinností. Každý sportovní úspěch dítěti přinese radost, pocit uspokojení, zviditelnění mezi spolužáky, cvičili dítěti Lysolajích ale i v rodině. Pohybová aktivita může působit preventivně proti negativním vlivům kouření, drogy, záškoláctví, kterými se dítě